Cyclis bike lease

Cyclis - Het digitaliseren en automatiseren van fietsleasing zoals nooit tevoren

Jaar

2020-nu

Project Focus

Digitalisering

Sector

Mobiliteit

Cyclis - Het digitaliseren en automatiseren van fietsleasing zoals nooit tevoren

De Uitdaging

Begin 2020 werden we gecontacteerd door de fietsleasing pionier Cyclis.

De innovatieve en erg succesvolle fietsleasing scale-up werkte op dat moment met een alles omvattend ERP/CRM pakket. Naast basis ERP en CRM functionaliteiten werd dit systeem ook aangewend als platform voor de bedrijfswebsite en verschillende klantportalen.


Voor een sterk groeiend bedrijf als Cyclis bracht deze aanpak uiteindelijk helaas een aantal ongewenste beperkingen met zich mee, dit dan vooral op vlak van de eindgebruikerservaring.


Het ERP/CRM syteem was intussen immers zwaar gecustomiseerd en uitgebreid naar de specifieke wensen van Cyclis. Op dit laatste vlak bracht het systeem, net als vele andere grote platformen, te veel limitaties met zich mee op customer facing vlak. Door steeds opnieuw groeiende en grotere customisaties werd de workload naar bouw en onderhoud van dit systeem ook steeds groter met een negatieve impact op groeimogelijkheden en time to market als gevolg.

De concrete uitdaging voor AppFoundry:


  • een volledig redesign
  • het uitwerken van een nieuwe all-in-one digital journey
  • het van het ERP loskoppelen en dus heruitwerken van de klant ervaring (web portals voor fietsers, HR's en fietsdealers)
  • het correct, veilig en schaalbaar integreren met het bestaande ERP systeem
  • het in plaats brengen van een stabiele basis voor toekomstige ideation en ontwikkeling naast het bestaande ERP systeem
  • het verkorten van de time-to-market voor nieuwe ideeën en initiatieven op vlak van IT en marketing

Onze Oplossing


Een vlotte digitale transformatie van de bestaande customer facing situatie naar een nieuw, op maat gemaakt, matuur en schaalbaar platform.


Aan de hand van een reeks ideation-, concept- en technische workshops werd de basis voor de te bouwen oplossing gelegd.


Uiteindelijk verzorgden we voor Cyclis:


  • Redesign
  • Cloud native Node.js middleware laag gehost op Microsoft Azure
  • Drie webportalen met React en Gatsby.
My.Cylis: Klantportaal voor fietsers



  • mobile-first design
  • simulaties en offertes maken
  • het orderproces opvolgen
  • verzekeringsdossiers rapporteren en opvolgen
  • alle gegevens altijd bij de hand
HR.Cyclis: Klantportaal voor fleetmanagers


  • leaseoffertes raadplegen en goedkeuren
  • overzicht van alle contracten
  • orders exporteren naar Excel
  • einde lease afhandelen
Dealer.Cylis: portaal voor dealers



  • Orders bevestigen, opvolgen en uitleveren
  • Overzicht van alle lopende contracten & onderhoudshistorie
  • Verzekeringszaken opvolgen
  • Papierwerk tot een minimum beperkt

Het resultaat

Buzzworks mocht er zich een zeer tevreden klant bijtellen met, misschien nog mooier, erg positieve feedback van de eindgebruikers. De verwachtingen van Cyclis werden vlot overstegen.


Vooral de professionele manier van aanpak werd erg op prijs gesteld alsook de aanpak van onze ideation workshops, zowel face-to-face als remote.


We zijn bovendien trots dat dit project in tijden van Covid-19 zo goed als volledig remote is kunnen worden gestart en opgeleverd, en dit zonder enige ongewenste impact. Integendeel, onze nieuwe aanpak voor remote workshops viel bijzonder goed in de smaak!


Op 7 maanden tijd stond een eerste release klaar, perfect op tijd en gereed voor verdere groei.


Nog steeds zijn we huisleverancier bij Cyclis voor design, onderhoud en nieuwe ideation & ontwikkelingen.